söndag 18 december 2011

Fjärde advent.

Vi lånade en kamera av Sofia att "känna lite på" inför vårat eget kamerainköp och genast blev världen litemer UnderbaraClara-ig. Genom en systemkamera med ett trevligt objektiv blir världen genast lite vackrare. Vårt planerade inköp blev dock lite lagt på hyllan när vi insåg att vi inte riiiiiiktigt har råd (men hey, man vill ju ha fina bilder på sitt barn så det är dyrt-inköp-prio-nummer-ett) och att vi nog åtminstone dröjer oss till mellandagarna och hoppas på en najs rea så vi får vad vi vill ha till ett någorlunda rekorderligt pris. Skulle Lillan kika ut tidigare än så får vi hoppas att vi får låna med oss denna kameran till förlossningen! 


Fjärde advent har spenderats med att "boa" det sista. Herreminjeochkapare vad vi har hållt igång heeela dagen. Jag kände att det här är fasen sista chansen, resten av tiden måste jag skriva uppsats och ska vi föda så vill jag att det ska vara fint i hennes rum och gärna i kontoret också (men det hann vi inte - 'nuff's'nuff). Nu känns allt bra och mysigt och medan jag sorterade mina sjuhundra par strumpbyxor och underkläder jag bara kan drömma om att få på mig packade Martin skötväskan, och ajaj, det gjorde ont i hela kroppen på mig så fint det var att se honom göra det! Utöver det har vi sorterat garderoben, burit ner fem flyttkartonger med kläder som ska säljas samt speglar och lite annat mög (som man säger på skånska) i förrådet i källaren. Martin monterade ihop spjälsängen korrekt (nej, vi gjorde såklart fel den gången vi var så nöjda över att vi hade lyckats utan att ryka ihop en enda gång = Ikea UTAN bruksanvisning), jag plockade, grejade, sorterade och så bytte vi sängkläder och la i PolarnoPyret-filten som nu ska börja lukta oss. Nu är det BARA BB-väskan, revidering av förlossningsbrev, blöjor och regnskydd till vagnen kvar! PU HA! Egentligen skulle vi ha köpt gran idag också men eftersom Martin har bestämt sig för att det måste snöa (vi sov förbi de få flingorna som kom idag) när han gör det bestämde vi oss tack och lov för att skjuta på det till nästa eventuella snö som är på onsdag!

Klockan sex kom ÄnäMäkus på adventsfika och förutom att bestämma nyårsmeny avhandlade vi allt som har med förlossning att göra samt att vi fick lära oss att på danska heter det helt enkelt födselsdag och inte förlossning - mycket trevligare!

Här kommer lite provsmak på provbilderna vi tagit i helgen, visst blir livet liiiiite vackrare genom linsen på en dyr kamera?

Vi kokte grönkål tisdags och här silar Martin buljongen som grönkålen ska kokas i. 

Här puttrar den så fint på spisen. 

Här står jag och slafsar i mig köttet som blev efter buljongkoket!
-Kååååmigeeeeeeen, smauga dauuuu! Martin är äckelmagad och kan inte äta något som ser ut att ha suttit på ett ben trots att det är gott. 


Detta är från i fredags medan jag höll på att göra mig i ordning för personalferre med Monkisarna. Trevligt värre! 

När jag kom hem tog vi de obligatoriska fredagsmagbilderna som vi hade glömt göra tidigare under dagen (och som vi har glömt lite veckor då och då). Vecka 38 (37+1 enligt oss och 37+0 enligt UL)

Men kôlla så tjusigt! Familjen Bergströms obligatoriska jul-exotiska-fruktkorg! Det som är lite roligt är att korgen är till bredden fylld av hemodlade mandlar från Kroatien som alla grejerna vilar på. Synd bara att vi inte har någon nötknäckare! 

Dessa gåfvor skall imorgon läggas på Posten och skickas till mamma, pappa och farmor. De andra får klara sig utan i år, de får en systerdotter/kusin istället! 

Glömde ju ta magbild på Martin så det fick vi göra imorse istället! Vecka 38 alltså, herreminje vad karln har sympati-gått-upp-i-vikt! (OBS! Ironi. Observera även att jag frågat om jag fick lägga ut en nude-pic, det var OK.) By the way är han så stolt över sitt slutspelsskägg som kommer fram så tydligt i den här bilden. Personligen tycker jag väl att det borde ha blivit liiite längre på nio månader. Eller? 

Glad fjärde advent på er! Detta är frukosten imorse, lugnet före stormen såattsäga och en hyacint på sne. Och för att vara helt jäkla okristlig slänger jag in ett par bilder som låg kvar på kameran från midsommarafton - relativt nygravida och väldigt lyckliga, men hey vad jag kände mig rund redan då! Det var jag ju INTE kan jag säga såhär i efterhand:

Nu ska vi gå och lägga oss och titta på sista avsnittet av Allt för Sverige på laptopen i sängen. Helt sjukt förslappande enligt Martin "Vad kommer sen? Heroin?!" 

(Mmm, jag höll på att bli galen både en och två gånger när jag skrev detta inlägget. Ni ser ju, bilderna + texter ser helt galna ut och jag får ingen ordning på det heller. Frustrerande för en formalia-fascist men jag ORKAR inte mer nu, det har redan tagit två(!) timmar, god natt!)

3 kommentarer:

Linnea. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Alltså såhär äre va..
1. Ni är ju så fina så jag kolavippar lite.. Herreminje.
2. Yep, underbaraclara'igt blev det, men när det gäller bra bildkvalité så gör det liksom inget!
3. Schnyggisch blogg it is. Nu får jag prestationsångest här för att min ska bli snajdig den å ;].
4.. sade jag att ni är snygga?!

<3 påer!

Lina sa...

Ååååh vad fina ni är :) och roligt med en vanlig blogg..det gillas.

Kraaam <3