tisdag 29 maj 2012

Elska. (Inlägg nummer 100.)

Elsa har precis somnat efter två långamningar och en stund med hela min barnvisearsenal. Sov du lilla videung, Kungens lilla piga, Vem kan segla, Vargsången, Superhjälten och Nocturne. Det känns helt fantastiskt att kunna sjunga sitt barn till sömns. Hon låg där inne i sovrummet och viftade och när jag la mig bredvid henne och började sjunga tittade hon på mig och log stort, sa något (jag antar att det var "jag älskar dig, mamma!") och sedan somnade hon! Åh, kärleken! Jag förståååååår inte hur man kan använda sig av femminutersmetoden och andra hemska gråtmetoder. Jag förstår det inte! Så fort Elsa gör något ljud ifrån sig springer vi in till sovrummet för att se till henne. Ibland behöver hon nappen och ibland vill hon bara se att vi är där. Då klappar vi lite på henne och så somnar hon om. Hur kan man tycka att det är dåligt? Att ett barn som kallar alltid vet att mamma och pappa kommer? Nej, genom att alltid ge Elsa all den kärlek och närhet hon behöver och vill ha tycker jag att man redan kan märka att hon är ett tryggt litet barn.


Idag var det dags för den andra omgången av vaccinet. När vi kom till BVC visade det sig dock att hon hade feber. Det blev inget vaccin och knappt någon mätning heller för hon skrek sig igenom hela mötet och vägrade släppa taget om mig. Stackars liten. På måndag gör vi ett nytt försök. Vi kunde i alla fall mäta vikt och huvudmått. Både jag och Martin hade gissat att hon vägde 7200 nu men för att göra det mer spännande gissade jag på 7200-7250 och Martin gissade 7250-7300. Hon vägde 7230! Så skumt att man kan uppskatta vikt så bra!

2011-12-31 - 2850 g - 50 cm - 33 cm huvudomfång
2012-01-02 - 2800 g
2012-01-10 - 3210 g
2012-01-17 - 3680 g -             - 36,5 cm huvudomfång
2012-01-25 - 4060 g - 55 cm - 37 cm huvudomfång 
2012-02-14 - 4800 g - 57 cm - 38,5 cm huvudomfång
2012-03-06 - 5480 g - 60 cm - 40 cm huvudomfång 
2012-03-23 - 5840 g - 61 cm - 40,5 cm huvudomfång
2012-04-12 - 6190 g - 63 cm - 41 cm huvudomfång 
2012-04-27 - 6425 g - 64,6 cm - 41,5 cm huvudomfång
2012-05-29 - 7230 -                  - 43 cm huvudomfång


Ska bli spännande att få veta längden nästa gång, men jag vet att hon är en riktig långing, så jag tippar på 67 cm. Martin gissar på 70 cm men det tror jag är helt för långt. 




För övrigt har vi haft riktig sommar här i Malmö, vi har gått långa promenader till stranden och Elsa har premiärat på Kallis (Kallbadhuset). Jag blev firad som en kung på mors dag! Med världens finaste frukostbricka på sängen och presenter och brunch på Grand! Yey! Jag har införskaffat allt man behöver för att göra egen barnmat, stavmixer, isbitsfack (med lock), första och andra mosboken (dagens tips!), små små matlådor och en termos att ha vatten i att värma maten med när man är på språng! Nu jäklar ska det kokas barnmat! Jag har redan börjat så smått och gjort några laddningar broccoli- och potatispuré och idag gjorde jag ärtpuré. Det är riktigt kul! Och lätt! Bara att koka, mixa och frysa in och så plockar man ut en kub från frysen när det är dags för smakportion. För den som är intresserad finns det många bra recept och inspiration i Första och andra mosboken av Johanna Westman. Jag har också fått mycket hjälp från en broschyr om smakportioner som jag fick av en kompis. Den delade de ut på BVC innan det blev förbjudet med smakportioner innan sex månader. Annars händer det väl inte så mycket rafflande. Hon övar på att vända sig, att sitta upp, hon visar sin starka vilja genom att dra i allt och bli sur när hon inte får det och hon har fått sin andra tand! 


Klart man får sitta i mammas knä och äta (och kladda ner) när man har en dålig dag! 

3 kommentarer:

Lina sa...

Haha kladda ner mamma ser kul ut ;) så sööööt! stora tjejen :)

Snart har hon nog växt om Vilda med som var 74 cm när hon var 13 mån och fortfarande är kort :P så snart ser dom jämngamla ut haha. Iaf på längden.

Kraaam <3 <3

langtarefterliten sa...

Vad skönt att det går så bra att natta henne! ♥ :)
Så mysigt allt låter.
Åh jag vill också laga barnmat! DET ska jag göra sen ;)

Ps har mailat dig ang nytt lösen.

Kram!

ettvanligtliv sa...

Åh gullunge <3 vad mycket som händer!
Kramar!