fredag 4 maj 2012

Vi lever!

Hallå!

Vi lever!

"Problemet" är bara att vi lever lite för mycket för att överhuvudtaget på ett eller annat sätt hinna meddela oss med omvärlden! Jag har inte haft på datorn på en vecka och det är ju underbart egentligen, men jag tycker det är synd att jag inte kan eller hinner berätta så innerligt om allt som hunnit hända under veckan, som varit fantastisk. Långhelgen var ju bara heeelt underbar och så händelserik. Jag tror jag får köra en snabbgenomgång, så att jag liksom kommer i kapp. Min bästa kameraapp fungerar fortfarande inte, så det blir en mix av vanliga mobilbilder, Martins mobilbilder och mina instagrambilder:

Lördag: 


Elsa och jag lät Martin få sovmorgon. 


Vi käkade sen lördagsfrukost innan Martins föräldrar kom.

Tittut!

Då tog vi en sväng i Folkets Park och sen tog vi det lugnt resten av eftermiddagen och kvällen. Elsa njöt i fulla drag av uppmärksamheten.

Elsa och farfar.

Elsa och farmor.

Söndag:
Vi firade Elsas kusin som fyllde 15 år. Det är stort.

Elsa på kalas. 

Elsa fick sitta i en stol för första gången som vi sedan lånade med oss hem. Även det var stort.

Måndag: 
Valborgsmässoafton. Martins föräldrar åkte hem och jag och Elsa gick på stadsvandring med Martin och hans SFI-elever. Det var roligt, tyckte både vi och dom. Tror jag. Mest spännande tyckte Elsa att St. Petri kyrka var.

Målningarna i taket på detta kapellet är från 1400-talet. 

Elsa älskade att vara i kyrkan. Hon blev alldeles lugn och tittade storögt på allt. 
Kunde inte koncentrera sig på att äta när vi satt i detta vackra kapell. 

På kvällen tog vi det lugnt och Elsa kände sig skör:



Tisdag: 
1 maj! Elsa gick sitt allra första första maj-tåg!
Det var en underbar och fantastisk dag och solen sken och blommorna blommade. Vi var ett par tusen i tåget och det var härlig stäming. Elsa skanderade: "Ropen skalla - nappar åt alla!" Efter den långa promenaden i stan var det picknick i slottsparken, härligt!

Familjen!

Sedan gick vi hem och vilade en stund. Vi sov förbi Lunds studentsångare på teve klockan 18.00 som jag aldrig missat förut. Jag antar att det är en rest från när mamma och pappa bodde och pluggade i Lund. När vi hade vilat färdigt gick vi en trappa ner till grannarna som hade fixat röd första maj-middag.

Borsjtj! 

Onsdag:
Mycket jobbig dag när vi försökte ta itu med malen i källaren. Deppigt värre när man måste sanera fem flyttlådor med kläder som man hade tänkt sälja. BREAKING NEWS: Elsa provade sin första smakportion! Mild havregröt från Semper! Gjorde succé. Elsa gav gröten fem nappar av fem möjliga.



Torsdag:
Fortsatte med smakportion av gröt. Jag vet inte jag. Barnet blir som ett litet monster som kastar sig över skeden och vill ha mer. Blir superarg när hon inte får mer. Gick en lång promenad till Bo-01 med min kusin i solen. Underbart. Sedan gick vi till Martins jobb och visade upp Elsa för hans kollegor. Både dom och Elsa blev mycket förtjusta. Elsa gillade särskilt när en av Martins kollegor pratade ryska med henne. Påminner väl kanske om farfar som pratar kroatiska med henne.

Idag: 
Har ägnat en dag åt hemmet. Jomen. Det har gått sådär. Hann med lika mycket på åtta timmar ensam med Elsa som jag gjorde på en kvart efter att Martin kom hem. Typ. Man hinner ju inte göra något annat än att underhålla bebis när man är ensam. Elsa åt gröt idag igen, imorgon blir det potatis. Hon har utvecklat en ätmetod som hon vill dela med sig av till andra bebisar, för att liksom underlätta ätandet: Man tager maten i munnen, varpå man sedan spottar ut den på haklappen för att sedan liksom slicka i sig så mycket som möjligt.

Omnomnomnom!
(Som ni ser lärde vi oss av vårt nybörjarmisstag. Barnet äter numera naket.)

Nu ska jag ta igen allt som jag missat sen sist. Och så ska jag svara på den där utmaningen, men först ska jag ladda upp en film på Elsa när hon äter idag, det är underhållning det!

1 kommentar:

Lina sa...

Heeej!
Vilken underbar vecka ni verkar ha haft :) familjemys. Och fina bilder med. Lilla hjärtat är ju för gulligt och vad duktig hon är på att äta :) klart man ska äta själv ;) vi gjorde också misstaget att inte ha en naken unge i början av matandet men sen såg hon alltid ut såhär http://dayviews.com/vilda09/408469609/ haha!

Jag har knappt heller suttit vid datorn i veckan men jag jobbar bara och sover typ. Somnar mellan 20-22 varje kväll så man är inte så social :(

Hittade precis ett sånt hjärta på tradera så nu hoppas jag att jag vinner det :) har alltid sagt att jag inte vill ha barn i vintern pga alla sjukdomar och lager av kläder men nu hade jag inte kunnat bry mig mindre. Var visserligen väldigt skönt med en unge som föddes när det var sommarvärme för hon behövde inte ens ytterkläder på sig det året. Värmebölja <3

Kraaaam <3 <3 <3