fredag 27 april 2012

BVC-besök.

Sa jag att jag bytte BVC efter den förra "incidenten"? Om inte så säger jag det nu. Jag ringde och bytte BVC efter förra gången då vi blev så besvikna. (Typiska 80-talistfasoner det här med att hela tiden kräva sin rätt, inte sant?) Idag var vi i alla fall på nya BVC och jag är jättenöjd! Vi var där i en timme och en kvart och bara det säger ju lite om hur mycket vi pratade. Vi pratade jättemycket om Elsas huvudform eftersom den är yttepytte platt på ena sidan och om att hon kunde börja sitta nu, i bumbo eller barnstol. Vi pratade allra mest om smakportioner, vad vi kunde börja med redan nu, hur vi skulle vänja henne vid smaken av välling och stegvis börja med gluten. Vi kunde också vänja henne så smått vid flaska genom att ge flaska istället för napp (igenstoppad med papper) att sutta på. Att vi kunde göra lite hur vi kände med det där och de nya rekommendationerna att man ska börja med smakisar först vid 6 månaders ålder nu. Hon märkte väl att jag läst på rätt mycket om det där och att jag vet att amning ju är bra, såklart, men att fördelarna också är marginella här i väst och att det inte var någon mening att hålla på och amningsfascista med mig (blev så himla trött på förra BVC:s Ooo:ande och Aaa:nde och "oj vad DUKTIG du är som ammar, ni är så DUKTIGA nu förtiden som ORKAR amma" eh, jag ORKAR väl inte hålla på med tusen flaskor i tid och otid som ersättning innebär?Och så rabblade de alla fördelar som man redan vet med att amma. Snacka om att preaching to the choir, hallå eller.) Så det kändes bra. Vi pratade även om det här kvällsskriket och hon sa att om allt är bra i övrigt så är det bara som barnpsykologerna säger, att barnen BEHÖVER skrika ur sig allt de varit med om under dagen för att bearbeta det och komma till ro inför natten. Hon sa också att vi inte skulle vara för snabba med nappen då utan låta henne skrika. Det kändes skönt att höra.

Och så dagens mått då:

2011-12-31 - 2850 g - 50 cm - 33 cm huvudomfång
2012-01-02 - 2800 g
2012-01-10 - 3210 g
2012-01-17 - 3680 g                 36,5 cm huvudomfång
2012-01-25 - 4060 g - 55 cm - 37 cm huvudomfång 
2012-02-14 - 4800 g - 57 cm - 38,5 cm huvudomfång
2012-03-06 - 5480 g - 60 cm - 40 cm huvudomfång 
2012-03-23 - 5840 g - 61 cm - 40,5 cm huvudomfång
2012-04-12 - 6190 g - 63 cm - 41 cm huvudomfång
2012-04-27 - 6425 g - 64,6 cm - 41,5 cm huvudomfång


Övergav precis mitt nybryggda kaffe till förmån för en tupplur med denna här. Lätt värt. 

Glad fredag! Nu tar jag helg! 

4 kommentarer:

Mette sa...

Stora tjejen! <3
Mysigt (och skönt) med en stunds vila, speciellt tillsammans med SötElsa.

<3 (igen)

Mette sa...

Fining,

Jag glömde fråga; vad sa BVC-tanten (den nya) om att huvudet var lite platt på FinElsa? Hur skulle ni göra för att det skulle gå tillbaka till runt och fint igen?

Vi kämpar nämligen med Elis. Han har väldigt platt bakhuvud pga att han ligger på rygg för mycket.
Vår BVC-tant säger; träna magläge så ska det gå tillbaka, ska ni se.

Vad fick ni för råd, undrar jag?

Trevlig helg!
<3 <3 <3

www.langtarefterliten.blogg.se sa...

Skönt att ni fått bytt bvc!!
Bläddrade ner o läste om när ni var där sist och förstår att du blev irriterad. Herregud.

Hoppas att ni kommer fortsätta trivas bra på detta nya! :)

Stor kram!

k. sa...

Öj, du har en utmaning hos mig :]
http://honhanochbullen.blogspot.se/2012/05/om-valborg-och-om-en-utmaning.html