söndag 22 juli 2012

Stor dag x 2!

Igår var vi på bröllop. Det var som bröllop ska vara, nämligen fantastiskt kärleksfyllt, vackert och underbart roligt! Som på beställning behagade solen kika fram  och förgylla denna speciella dag. På middagen var det vi och våra vänner med barn i samma ålder som blev det där jobbiga bordet med ungar som skrek och vyssjades och vaggades och sprang ut och in ur lokalen under talen för att inte störa, men jag antar att det är så det blir när man bjuder in barn på bröllop! Och inte verkade brudparet ha något emot alla våra ungar, Elsa och de andra fick till och med egna bordsplaceringsskyltar! Fin detalj tycker jag. (Kunde dock inte låta bli att tänka på alla eventuella ofrivilligt barnlösa som kunde tänkas finnas i lokalen som säkert tyckte det var pest och pina med oss och alla våra bebisar. Ibland önskar jag att det kunde stå "IVF:are!" i pannan på oss.) Elsas kompis Emmylou som är en vecka äldre än Elsa var hemma med barnvakt. Hennes föräldrar var skönt avslappnade och barnbordets semi-försök att föra konversationer fick mig att fundera på om det kanske inte vore lämpligt att ha barnvakt när nästa liknande tillfälle ges?

Vilket leder in på...

Amning. Det är ett tag nu som Elsa bara ammat två gånger per dygn. Jag har försökt då och då under dagen om hon varit kinkig men hon har inte velat ha så det har verkat som att maten hon får räcker. Nu har hon bara ammat när hon ska sova på kvällen och en gång på natten/morgontimmarna. Det blev en naturlig övergång när vi började ge välling på morgonen och det har fungerat bra, Elsa blir jätteglad så fort hon ser vällingflaskan! Men så har jag haft lite separationsångest och inte velat släppa ifrån mig det där amningstillfället på kvällen trots att det går jättebra när vi söver henne i sängen på dagarna när hon ska vila, utan mat. Dessutom har det då och då blivit så att hon på kvällen ammat och sen inte somnat utan Martin har tagit över och sövt henne och det har också funkat jättebra! Så igår när vi var på fest och pratade med dem som hade barnvakt fick jag väl den där extra skjutsen att våga testa välling på kvällen! Så ikväll fick hon välling. Och somnade! Ett litet steg för alla andra men ett megasteg för Elsa och Linnea! Ska bli väldigt spännande att se om hon vaknar för amning inatt eller om hon hoppar över det. Lite dumt också tycker jag att ge henne välling så hon somnar med mat i munnen när vi vet egentligen att hon inte behöver det, att hon lika gärna kan äta först och somna sen. Men vi ändrar väl på det så småningom. En sak i taget, tänker vi.

(Klicka på bilderna för att se dem större!)

Sixten och Elsa på bröllop!

Mamman och pappan.

Mina fina!

Så himla märklig känsla. Eftersom min mobil är inne på lagning slängde jag bara ner min vanliga kompaktkamera i väskan häromdagen och så satt jag och bläddrade igenom bilderna igår och det blev så tydligt att det var bilder från två helt olika liv på den där kameran. De första bilderna var från julen när vi precis hade fått veta att vi skulle börja med IVF strax därpå. Och så kom den här, från 1 april 2011, sprutstart IVF nr.2: 
Packade och redo för första sprutan på väg upp till halland för att fira brorsdotterns 1-årsdag!


Och direkt efter den kom en bild på resultatet: 

Med kärlek!

3 kommentarer:

Lina sa...

Fina fina familjen :) och vilken goding på bröllopet..såååå söt.

Gött att slippa mjölka :) jag var överlycklig när Vilda inte ville amma längre, men så gillade jag inte det heller så lite annan situation.

Kommer inte ihåg om jag frågat men vilken strl hade ni på elsas prickiga overall? Tänkte skaffa en sån till Mini och vet inte vilken storlek man ska ha då Vilda är född en helt annan årstid. Lite segt när alla babykläder vi hade var sommarkläder men nu har jag en ursäkt att shoppa ;) haha!

P&k <3

Cecilia summerar sa...

Stora förändringar från en dag till en annan, och från en bild till en annan...
Sista bilden på dina gull är underbar! Ser ut som att E håller kameran :-)
Kram!

icka sa...

Ja herregud så fort livet kan vända, kameran visade ju det tydligt, fränt =)
Kram