onsdag 14 mars 2012

Återbesök och lite (välförtjänt) skryt.

Igår var hela familjen på återbesök hos vår barnmorska på Cura. Hon fick en Merci som tack för gravidtiden och det var roligt att visa upp den där som hela tiden funnits som ett galopperande hjärta på dopplern. Hon (vår barnmorska) verkade väldigt förvånad över att Elsa är så tjock eftersom hon bara hade läst förlossningsjournalen där hennes födelsevikt stod för hon påtalade det flera gånger.

Vi gick igenom förlossningsjournalen och det var väldigt roligt. Jag och Martin har kommit ihåg allt precis rätt, till och med tiderna framåt slutet. Det känns bra att jag var så "med" hela tiden. Nu vet jag också att jag gick upp totalt 14 kilo under graviditeten och att jag nu är tillbaka på inskrivningsvikten. Tre kilo kvar till utgångsvikten och... Eeh. 16 kilo kvar till vikten som jag vägde när jag och Martin blev tillsammans. Kul.

Vi fick med oss förlossningsjournalen och alla papper hem och som ni säkert förstår har jag såklart studerat journalen in i minsta detalj och det är roligt att se diagrammen över hur öppen jag var och var Elsas huvud var. Det står även hur mycket lustgas jag fick vid de olika tidpunkterna, hur cervix(?) var (utplånad från när vi kom in) och så står det "Smärtpåverkan" och där står det 1-2 under hela förlossningen. Och så kan man kolla vad det betyder:

0 = ingen
1 = obetydlig
2 = måttlig
3 = uttalad

Jomen. Jag tyckte väl jag hade skött mig ganska bra. Martin tror fortfarande att jag hade mindre ont än vad andra har. Jag tror att jag hanterar smärta bra. Martin skyller på att Elsa var liten när hon föddes. Jag hänvisar till kompisarna som födde lika liten dotter och tyckte att det var helvetet på jorden. LITE JÄVLA CRED TACK?! Hrm.

Och så i slutet av förlossningsjournalen står det:
L har krystat under tre värkar, fin progress. Gör ett så flott arbete i utdrivningsskedet!
Hoho! Taaaaack! Men så skriver de säkert på allas journaler. Men ändå. Som vännen (som också födde liten dotter) förskräckt sa när jag berättade: "Va?! Jag visste inte att man fick betyg!"

Bästa belöningen för förlossningen är såklart denna lilla skrutt:

Något missnöjd vid badet efter gårdagens bajskaos. 

Nu är det slut på bajskaos - vi går på treorna! 

4 kommentarer:

k. sa...

Så man blir betygssatt alltså.. fan det visste intebjag heller.. åååh ångest :]. Men klart du var grym under förlossningen, asbra jobbat med krystandet!
Och treorna.. stort! [O hon e ju såå söt eran fining].
<3 <3 <3

Isabel sa...

Cervix- livmodertapp.

Du är grym som födde underbara fina bästa Elsa! Så är det!

Elvie bytte precis till stl 4 i blöja.

Puss och krambanan!

Lina sa...

Haha vilda bytte precis från strl 4 till 5 på blöjor :P

Duktig du :) hade heller ingen aning om att man fick betyg men jag måste ha fått toppbetyg för jag var GRYM hehe.

P & K <3

Anna sa...

Vilken cool badbild :) Söta tjejen!