onsdag 7 mars 2012

Längtan. (Och lite BVC.)

Idag har jag ställt in en fika med en kompis bara för att få en lugn dag då jag och Elsa ska göra precis ingenting. Eller, precis ingenting är väl kanske fel ord, vi ska göra sådana saker i hemmet som man inte hinner med om man så bara har en fjuttig inplanerad aktivitet per dag. Fixa och dona lite helt enkelt. Skriva ett blogginlägg. Kanske ha maten klar när Martin kommer hem. De senaste sex dagarna har jag inte ens haft tid att sätta på datorn. Därav frånvaron.

Tiden går sin stilla lunk (i turbofart) och vi knatar på. Varje dag med Elsa är underbar och trots att jag är med henne varje vaken sekund kan jag inte få nog av henne och varje natt när vi ska sova så längtar jag efter henne så att jag får ont i magen trots att hon ligger precis bredvid mig. Då ligger jag och bläddrar bland bilderna på henne på mobilen och ibland skickar vi någon bild mellan oss, jag och Martin. Den är helt otrolig, kärleken jag känner inför detta lilla stora. Som att vara lyckligt nykär. Hela tiden. Åh, vad jag älskar henne!

Igår var vi på BVC och nu blev vi varnade för RS-virus. Inte gå bland folksamlingar och yadi yadi. Så typiskt. Vi som precis hade börjat släppa så smått på spärrarna. Så himla tråkigt att hela tiden behöva fråga "Du är väl frisk?!" Hade till och med en kompis som blev sur över att jag frågade. Men det skiter jag lite i. Jag tummar inte på mitt barns bästa. Vår BVC-sköterska hade haft en spädis som blev inlagd och "Vi hade läkarmottagning här i förmiddags och det var sååå många barn som var sjuka!" Eh, tack? Kändes sådär kul att släpa dit min lilla bebis när det hade varit massor av sjuka barn där bara någon timma tidigare.

Nu vaknar minigrisen men jag ska försöka hinna slänga in gårdagens mått och "lite" foton först:

2011-12-31 - 2850 g - 50 cm - 33 cm huvudomfång
2012-01-02 - 2800 g
2012-01-10 - 3210 g
2012-01-17 - 3680 g                 36,5 cm huvudomfång
2012-01-25 - 4060 g - 55 cm - 37 cm huvudomfång 
2012-02-14 - 4800 g - 57 cm - 38,5 cm huvudomfång

2012-03-06 - 5480 g - 60 cm - 40 cm huvudomfång


Shit pommes alltså, föreställ er att växa 5 cm i månaden, vilken växtvärk man skulle ha! 


(Nope, får bli paus här, hon vaknade helt!)


Sådärja, då försöker vi igen...


Sen sist:


Vi har pussats en massa...

...och gått massor av promenader i vårsolen...

...med min snygga karl och Elsas snygga pappa, en riktig FILF (fniss)!

Vi har konstaterat att det nog blir gröna ögon på den ungen...

... och vi har badat henne två gånger, vilket numera är en riktig hit efter att vi skippade badbaljan (hrm!) och istället badar tillsammans i badkaret (det var väl spenderade 129 kronor för en badbalja som använts 3 gånger, NOT! ;) ) 

Vi har tittat på film och Elsa sov sig igenom och gjorde det hon gör bäst; är underbar!


Jag har njutit av detta underbara varje morgon...

...och sedan har vi matchat fint!

Vi gick till BVC och Elsa fick åka bärsele...

... sedan vek vi tvätt och lyssnade på Neil Young. Det var underbart! Bara en sån sak! Att få vika tvätt i Elsas sällskap! Så fint att jag var tvungen att gråta en skvätt.

Sen greppade Elsa tag i sitt öga och drog och pappa tog fram nagelsaxen i panik...

... sedan satte vi på henne skyddsglasögon! Fniss igen! 

Och här sitter vi nu, Elsa i selen för kinket smög sig på... Fint det, men vi längtar efter bärsjalen som vi klickade hem på Tradera häromdagen!

10 kommentarer:

Isabel sa...

haha. underbara bilder!
skitsnygg matchning också <3

ettvanligtliv sa...

Åh vad mysigt! Förstår att man blir helt svept av fötterna. Här sitter jag och är helt hypnotiserad av min egen mage som vibrerar lite då och då. Hur ska man kunna slita blicken och pussmunnen från sin lilla gos när h*n väl är ute?! :D
Kramar <3!

Lina sa...

Finaste mamman och bebisen <3

Visst är kärleken tills en barn otroligt, och den bara växer med åren hur nu det kan vara möjligt :) man tror inte man kan älska dom mer men det gör man ;D

Kärlekskramar <3

Mette sa...

Fina,
Jag börjar få slut på ord som beskriver hur fina ni är. Så med risken för att låta tjatig...Shit, vad fina ni är och Elsa är så fantastiskt fin!

Jag tycker också det där med sjukdomar är läskigt. Vill ju inte att Elis ska få RS-virus t.ex.
Sen har vi även Mässling som brytit ut här i våra hemtrakter, så några större utsvävningar görs inte om dagarna.

Ja, 5 cm i månaden. Inte konstigt att bebisar kan vara lite gnälliga ibland!

Önskar er en fin dag!
KÄRLEK <3

k. sa...

Söt Elsa & fin familjen!!
<3

Kommandoran sa...

Åh så fina ni ä =)=)
kram

Linnea. sa...

Men gullon! Ni då! <3

Cecilia summerar sa...

Så fantastiska bilder och kärleksladdad text som påminner mig om hur det var! En sån vagn hade vi med. Klädd i grön plysch med stora svarta prickar :-)

Isabel sa...

Hej kompisar!
Angående namngivningen:
vi hade tänkt att hyra en fin och vacker lokal här där vi bor med utsikt över vattnet... sen bjuda på nått fräscht i plock-matväg och lite bubbel kanske. Jag har en vän som sjunger vackert och hon ska sjunga "handens fem fingrar" så fin! (bölade när jag hörde första versen och refrängen på den, youtube'a!).

Sen ska Anders hålla ett tal till henne (okej, jag börjar typ bara böla av tanken på det) och sen ska vi berätta om hennes namn och varför vi valt det. Sen ska vi sätta en vacker blomsterkrans på hennes huvud som någon form av symbolisk handling till hela namngivelsen... och sen fikar vi på kaffe och tårta.

Lär ju inte ta mer än 2 timmar på en solig lördags eftermiddag i juni (or so it goes in my head anyway:))

Kram!

langtarefterliten sa...

Åh vilka gulliga bilder jag dör ♥
Förstår att ni inte kan slita er från henne!! Låter så¨mysigt allting.

Tycker ni gör helrätt som skiter i om nån blir sur bara för att man frågar om den är frisk. Klart man vill försöka undvika att ens bebis ska bli sjuk så gott det går!!

Vet du vad, nu har jag börjat med menopur sprutorna! Privata behandlingen är igång!! :-)