tisdag 10 januari 2012

BVC-besök.

En snabb lägesrapport från hembesöket:

- Elsa var lite gul i hyn enligt barnmorskan (vad är det för folk som jobbar på BVC? Barnavårdare? Barnmorskor? Sjuksköterskor?) och hade lite spänd mage av gaser.

+ Barnmorskan (eller vad det nu är för folk som jobbar på BVC) berömde hennes vackra händer och långa fingrar (som hon ärvt från mamma, jodå). Elsa hade gått upp 400 gram och väger nu 3200! Yey! Det betyder att hon äter bra och mår bra.

Martin fick även beröm för appen som han laddat hem där han bokför ALLT - sovtid, bajs, kiss, amningstid och på vilket bröst osv. Vi tänkte att hon antingen skulle tycka att vi var helt överhysteriska eller sjukt bra. Hon tyckte nog vi var sjukt bra för hon skrev upp vad den hette och till vilka telefoner man kunde ha den (android). Haha. Yes!

Och så säger man ju att barn är billiga i drift i början men det är ju helt sjukt vad man spenderar, utan att tänka en extra gång. Vi storhandlar på apoteket var och varannan dag och idag stack Martin såklart iväg och köpte magdroppar det första han gjorde. Jag har även kapitulerat inför rädslan och ångesten som växer sig större ju närmre natten vi kommer och klickade därför hem ett andningslarm häromnatten. Tyvärr fick vi fel och fick det som folk säger larmar onödigt ofta (för att det tappar kontakten med magen lätt), men är nyare så vi kommer att behålla det. Ska testa inatt. Återkommer med recension.

7 kommentarer:

Lina sa...

Ni är så gulligt nyblivna föräldrar <3 hihi! Tillhör nog inte vanligheten att bokföra ALLT ens unge gör men i erat fall förvånar det mig inte ;) Andningslarm hade jag aldrig klarat av att ha så länge mitt barn är friskt för jag hade blivit sjukt nojjig och minsta lilla pip hade gett mig en hjärtinfarkt, även om små barn ibland har korta andningsuppehåll och det är vanligt. Hoppas det inte blir så för er och att det ALDRIG ger ifrån sig minsta lilla pip :)

Kraaam <3

Mette sa...

Haha...jag säger "sköterska" fram till du fått svar på vad man kallar dem.

Ogilla-knapp på gul hud. (men ack så vanligt) Det blir till att stå i fönstret med Elsa då, så huden blir rosa och fin igen.

Gilla-knapp på duktig, ätande, Elsa och en extra gilla-knapp-tryckning för duktiga Martin som engegerar sig så fint. Vad är det för app förresten?

Kram och massor av kärlek
<3

baltazaar sa...

Men alltså ärligt talat....jag tror jag har gått och blivit knäpp i skallen?? Jag går ju in och kollar här nästan varje dag, precis som på de andra bloggarna jag följer...och jag har på riktigt trott att jag har kommenterat vartenda inlägg du skrivit sen förlossningen! Men jag hittar ju inte mig själv i kommentarerna.. är det jag som gått och blivit knäpp eller är de inte godkända eller vad? :D Det KAN absolut vara så att jag tänkt ut vad jag ska skriva och sen inte skrivit det, och då ändå trott att jag gjort det? :P Ja jesus! Happ, jag får väl sammanfatta alla kommentarer som jag skrivit i mitt huvud annars; förlossningen; fantastisk berättelse, jag grät också och blev superglad att allt kan gå så bra och jag blev lite sugen på min egen förlossning faktiskt :) Bildregnet; jag undrade vart ni hade köpt den där grejen som ni har henne i på bordet, vad den heter och så... den verkar så smidig! ...och så fina bilder :D Och detta inlägget; hon är så fiiiin lilla Elsa! Vilket andningslarm blev det? Vi funderar på att köpa babysense 2, har du hört nåt om det?

KRAM!

Linnea. sa...

Baltazaar: Haha, du har nog bara tänkt ut och sen glömt att skriva, för jag godkänner varenda kommentar! ;) Men gött att höra från dig och ett stort förlåt för att jag varit en så dålig kommenterare på sistone, jobbar på att komma igen! ;) Tack för alla fina komplimanger, vad fin du är! <3 Vi köpte respisense buzz, egentligen, men de skickade fel o skickade ditton och jag orkade inte vänta en natt till så vi behöll det! Det är en sån man fäster i blöjan eftersom hon sover mellan oss i babynestet och det fungerar vid samsovning! Vi testade inatt och jag rekommenderar! Det "fellarmar" ju aldrig utan larmar när det ska, dvs när det inte har kontakt mot barnets hud exempelvis och det hade det inte imorse men då låg hon o sparkade fast jag hade lillfingret i munnen på henne så jag visste att hon levde ändå! ;)

Och till baltazaar o francisca: Det heter babynest, är skitpraktiskt och mysigt för Elsa att sova i, det fick vi också beröm för av "sköterskan" ;) (Mette), men andra kompisar har mjuklift som deras bebis ligger i, men vi tyckte att detta var lite hemtrevligare. Vi köpte det här: http://www.blocket.se/stockholm/Babynest_35876307.htm?ca=23_11&w=3 en tjej som gör själv och det har funkat skitbra, hon ligger överallt i det. Men vi använder inte kudden för på BB tyckte de inte hon behövde kudde o vi har inte köpt någon "ordentlig" till spädisar.

Mette: GILLA-knapp på DIG! <3 Appen heter Baby care Plus o kostar 27 spänn eller nåt sånt på market! Martin rekommenderar! ;)

Lina: Haha, gullig du är! <3 Varför förvånar det inte? :) Såna kontrollfreak menar du? Haha, det stämmer! Andingslarmet gjorde faktiskt susen på min nattsömn måste jag säga! Jag kunde helt slappna av och räknade med att det skulle pipa för jag har läst om att det är så svårt att fästa bra, och det gjorde det också efter sista blöjbytet för då fick jag inte fast den ordentligt, men då låg hon o sög på mitt finger så det var ingen fara! Man kan också kolla på den en stund för den blinkar i olika färger beroende på hur bra den registrerar rörelserna typ så man kan se om den sitter lite kasst o kanske räkna med ett larm.

Kramar på er alla fina! <3<3<3

Lina sa...

Gud så skönt att det funkar lugnande för dig/er :) jag kommer ihåg när du trodde att du hade kokat henne för att du suttit över motorrummet på bussen HAHA :p så inget när det gäller "nojjighet" förvånar mig ;) men det är bara sött tycker jag som nojjar mig för väldigt lite. Tar det mesta med en klackspark och tror att det ska ordna sig, och oftast gör det det :) så jag är uppväxt helt enkelt!!

Vilken färg blev det? röd/oranget? Jag vill också ha rött igen men nu är det nästan svart och jag orkar inte lägga ner tid på att få det ljust igen för jag har för tunnt hår :(

Frugan F sa...

Det är barnsjuksköterskor eller distriktssjuksköterskor som jobbar på BVC! Men oftast de förstnämnda! #notefromsjuksköterskanpåbarnsjukhuset!

Linnea. sa...

Tack frugan F! :)
Är man barnsjuksköterska om man jobbar på barnsjukhus eller sjuksköterska på barnsjukhus? :) Hmm...