söndag 29 januari 2012

Om att hon är född på Nyårsafton.

Inatt låg jag och fnulade på det där med att Elsa är född på självaste Nyårsafton och när jag låg där och fnulade som bäst bara pirrade det till i magen på mig! JAG har en BEBIS som är född på NYÅRSAFTON! Jajävlariminlillalåda, det kunde man ju aldrig tänka sig!

Just det där med att hon inte kunde hålla sig inne en enda dag till har vi ju innan hon kom haft en massa åsikter om. Hur det är bra att vara född tidigt på året, hur hon skulle bli ett a-barn, hur januaribarn ofta är framstående inom det mesta och om hur bra jag som fyller år dagen efter hennes egentliga beräknade födelse (jag fyller den 7 januari) tycker det har varit att alltid vara äldst. Och vice versa då att decemberbarn alltid ligger liiite efter. Men så har vi ju samtidigt alla de där vännerna som är födda i december som är väldigt framgångsrika.

Som tur är.

För annars skulle vi misströsta. Jag är nu helt säker på att hon föddes på nyårsafton eftersom jag dagen innan (och tio minuter innan första sammandragningen) slappnade av och tänkte "Vi klarar det!" Jag menade alltså att vi skulle klara oss över nyår. Att hon skulle bli en 2012:a och inte en 2011:a. För trots att jag genom heeeeela graviditeten hela tiden både sagt och tänkt att "Vi kommer inte komma över nyår!" till nästan alla jag pratat med (magkänslan!) och trots att de på föräldrakursen sa att "Det är PRECIS lika vanligt att man föder två veckor innan som två veckor efter beräknat datum!" så fick jag hela tiden höra att aaaaaalla förstföderskor går över tiden och både mamma och svärmor var noga med att tala om att de minsann gått över tiden med mig och med Martin och att jag nog också skulle göra det och efter mycket tjat från alla håll och kanter om detta faktum så insåg jag ju att vi också skulle gå över tiden. Minst två veckor.

Därför var jag totalt oförberedd när det hela satte igång. Och därför sa jag när vi kom in på förlossningen kvällen innan Nyårsafton att "Ska hon födas nu, så ska hon i alla fall inte födas idag utan på Nyårsafton!" Storslaget ska det vara och storslaget blev det! (Och dagen efter julafton skrev en vän såhär till mig på facebook: "Tomten kom inte med någon bebis i år?" och jag svarade: "Nej, hon kommer med pompa och ståt till det nya året istället!" Det ni!)

Jag gillar verkligen att ha fest och jag gillar traditioner och Nyårstraditionen bjuder att vi firar tillsammans med ungefär samma folk - mina bästa vänner plus minus några till - och eftersom vi skulle fira preggonyår med ett annat preggopar i år var jag lite ledsen över att det inte skulle firas som vanligt och skickade därför ut inbjudningar (halvt på skoj, halvt på allvar) till de gamla vanliga till nyårsfest 2012-2013 redan innan nyår. Inte kunde jag väl då ana att jag efter ett par dagar skulle behöva revidera inbjudan och lägga till: "På dagen firar vi först Elsas 1-årsdag!"

Nyårsafton 2007-2008

Nyårsafton 2008-2009

Nyårsafton 2009-2010

Nyårsafton 2010-2011
(Och vi skålade på tolvslaget och sa: "Det här, det HÄR blir vårat år!")

Nyårsafton 2011-2012
(Och vårat år blev det!)

4 kommentarer:

ettvanligtliv sa...

Så himla underbart att läsa <3

Lovisa sa...

HÄRLIGT med födelsedag på nyårsafton tycker jag!

1.) Alla har fina kläder på sig
2.) Alla har kunnat köpa extra fina presenter på mellandagsrean
3.) Ingen är bakis ännu och torde därför vara på topp!
4.) man slipper vara i skolan på födelsedagen

Nu fyller jag själv i Juni, men OM jag fyllt på nyår så hade jag tyckt ovan vart bra! ;P

langtarefterliten sa...

Ja det blev verkligen erat år, helt underbart är det! ♥
Tror inte att det kommer ha någon större betydelse med att vara född sist på året, kanske lite tråkigt att vara sist med "moppe" bli myndig" o så, men sen när hon blir lite äldre kan hon istället skryta med att vara "yngst och fräschast" längst av vännerna. Alla är 30 och hon är fortfarande baaara 29. =P

Sen kan man ju alltid välja att sätta henne i samma skolklass som de som är födda 2012 ändå, eftersom hon är född sent på året (om man känner att det kan va en bra ide) och då är hon ändå först med allt ;)

kram kram ♥

Uma sa...

Lika vacker på alla bilderna! Underbar liten familj! Kram
Ps. Är ju också januaribarn och det var bra fram tills man var 20, sen hade man gärna varit decemberbarn...