onsdag 4 januari 2012

Här är hon!

ELSA! 
Född den 31 december 2011 klockan 07.06. 
50 centimeter lång och 2850 gram lätt!


Det här (denna där) är obeskrivligt underbart och utan överdrift det allra bästa som någonsin har hänt i mitt liv (jepp, behöver jag säga att jag gråter medan jag skriver detta?)! Jag lovar att så fort det finns en stund över efter amning, blöjbyten, underhållning, telefonsamtal, skypeande, besök, mat och disk och kissa och alla andra "vanliga" grejer som ska hinnas med så ska ni få en låååång förlossningsberättelse (den tar 45 minuter att berätta live) och MASSVIS med bilder (jag undrar hur utrymmet i mobilen ska räcka till?)! Imorgon ska vi äntligen få en dag ensamma bara vi tre och kanske finns det en stund över då. Till dess kan jag konstatera ett par saker: Fast nu kommer jag bara på en (amningshjärnan ÄR värre än gravidhjärnan, OK, två saker då), nämligen att det hade varit bra om folk hade talat om vad det här hormonpåslaget som kommer när mjölken rinner till a.k.a. babybluesen handlar om. Jag väntade och väntade och väntade men har liksom bara varit så jääävlarns lycklig så jag undrade hur någon överhuvudtaget kan vara ledsen. Tills ikväll. Nu vet jag vad det handlar om, det handlar om att man är så orolig att man går sönder lite inombords. Inte bara det att man tänker på allt ont som finns i världen (Malmö just nu), framtiden och alla läskiga grejer som kan hända utan att man konstant och hela tiden måste kontrollera att hon lever. Jag var orolig när hon låg i magen men det är inget mot vad jag är nu och det är nästan förgörande, men det är en tröst att veta att alla föräldrar förmodligen  är lika oroliga. OCH så skulle jag konstatera att vi har det så jävla bra. Fyfan vilken bra man jag har. Och vi har det så jäkla mysigt så det finns inte! Vi har liksom bara tid för vår lilla familj så vi umgås ju med varandra MER nu än vad vi gjorde innan. Så jädrans fint. Och amningsservicen är perfekt! ;) 

Nu är det snart matdags för lillan! 

15 kommentarer:

Mia sa...

Åh så fin hon är er Elsa! =) Njut du av din lilla familj i lugn och ro. Har förresten inte heller känt av den där babybluesen... eller ja kanske 3-4 natten kl 5.30 när vi låg inne på neonatalen och jag hade sovit ca 30 min totalt. Men vem hade inte varit uppgiven då? Med eller utan hormonpåslag. ;)

kajsa. sa...

Och som jag har längtat efter det här inlägget.. bara för att höra så att ni har det bra och att allt funkar! Helt seriöst så är jag här och uppdaterar typ en gång i timmen..
Hon e ljuvligt fin eran lilla tjej, och preggotårarna rinner nedför kinderna när jag såhär sömnlös ligger och läser ditt inlägg.. Gaaaaaah vad jag längtar efter våran plutt & ååååååå vad glad jag är för eran skull!!

Massa massa kärlek <3

Linda sa...

Men åh, så fantastiskt fin hon är! Och vilket fint namn! Grattis! Håller verkligen med om bluesen.. Vi blev kvar på BB nån dag och tredje dagen bröt jag ihop över allt i hela världen man kan orora sig över (det finns som sagt väldigt mycket). Men himla tur att oroskänslorna lugnar sig och att den stora kärleken överskuggar allt!! Det är fantastiskt vad den där kärleken gör med en.. Här sitter jag nu o halvbölar för eran lilla Elsa! :) Lycka till o njut! Och förresten, tips: jag kände mig så stressad att njuta av "första tiden" som alla säger, vilket gjorde att jag nästan fick panik av att dagarna gick.. men det är ju fantastiskt o härligt dagarna efter "första tiden" också! Ett tips till: gör hand o fotavtryck (måla vattenfärg på hand o fot o tryck mot papper) för det blir så sjukt gulligt när de är så små, vi har från när Hilda är 8 dagar :) Ok.. Nu avslutar jag den här uppsatsen. Ehrm. //Emotionell nybliven förstagångsmamma som varit vaken sedan 05.20 :P

Heléne sa...

Jag har inte sovit i natt och katterna är odrägliga här hemma och i går på RMC-ultraljudet såg vi ett tickande litet fält så jag är kanske lite mer lättrörd än vanligt (och det hade man knappt trott var möjligt) men jösses jäklar så himla fin hon är och så härligt det är att det har gått bra och att ni mår bra och vet att ni är sådär normala i er oro, liksom.

*andas*

Phew! Sådär.

Lina sa...

Hon är bedårande Linnea!
Största grattiset i världen till er alla.

stor kram Lina

ettvanligtliv sa...

Fina fina underbara ni! Tack för att jag får dela er vardag och äntligen se ert underbara barn. Hon är helt fantastisk! Så otroligt glad för er skull. Ni är så fina.
Kramar <3

Anna sa...

Vilken söt liten tjej :) Ljuvlig!

Lina sa...

Hon är typ sötaste bebisen jag sett...efter Vilda då såklart haha ;) är så glad för eran skull och att allt gick bra. Ser fram emot förlossningsberättelsen med :)

Jag kan fortfarande vara orolig och gå och kolla om Vilda lever men i början var det HEMSKT. Jag tittade till henne konstant och när hon sov 4 timmar som bebisar kan göra bara sisådär så blev jag sketaorolig.

Massa kramar på er <3 <3

Mette sa...

Vilken söt liten Elsa...världens sötaste Elsa, tror jag bestämt! Och namnet då...I like!!!
Den där oron ja, inte roligt alls. Jag kontrollerar min Elis andning typ hela tiden.
Jag ser fram emot förlossningsberättelsen! :)

Massor av kramar och kärlek och några extra pussar till finaste Elsa

Frugan F sa...

Så himla fin! Stort grattis igen!

Linnea. sa...

Tack så himla mycket allihopa! Det är underbart! Önskar att jag hade tid att svara på varenda kommentar, men... nu MÅSTE jag verkligen passa på att sova! Jag påbörjade en förlossningsberättelse idag som jag i min enfald trodde att jag skulle bli klar med, tji fick jag, men den ligger sparad i utkast och väntar på att bli klar, lång och späckad med bilder, hoho, vad roligt det ska bli! :D

Kramar i tusen!

Cecilia summerar sa...

Så lycklig över er lycka och över att få kliva in i ert hem och se det ljuvliga lilla efterlängtade barn som ligger där med ett leende på lut <3

Bluesen minns jag. Det är strax tretton år sen och fortfarande overkligt att lyckan kom fastän hon står här intill nästan lika lång som jag :-)

Stora kramar till mamma Linnea. Äntligen!

Sebsus sa...

Åh va fin hon är!! Super stort grattis i massor!!
Kram

baltazaar sa...

Ojojoj! Hahah här trodde jag att jag hade koll på din blogg och jag har ju väntat halvt ihjäl mig på en uppdatering! Kollade flera gånger igår, men det verkar som att jag sparade "vemods-inlägget" som favorit och inte "startsidan".. eeh, ja, om du fattar :) Sen såg jag iaf din kommentar på min blogg och gick in här och uppdaterade och vad ser jag? Jag är ju helt EFTER! :) Gud vad roligt att vi tänkt samma namn, då kan du ju inte tvivla på min uppriktighet när jag säger att det är det finaste namnet i världen!! :) En Elsa i småland och en i skåne, det blir ju kanon det! :) Hon är så sjuuuukt söt!! Bra jobbat!
Ush, jag kan tänka mig att man blir knäpp av oro... Jag drömmer mardrömmar om att vår Elsa är nyfödd och att alla ska hälsa på och kladda på henne med sin äckliga bacill-händer....speciellt dagisbarnen som nyser på henne och gud vet vad, FY! Brukar vakna helt svettig, hahah.. Ingen får vara nära henne utan sprit på tassarna har jag bestämt, snacka om överdrivet nojjig och som bäddat för konflikt med svärmor! ;P

well, njut njut njut, och skit i om hemmet förfaller lite ^^

KRAM!

Linnea. sa...

Åh, jag blir alldeles rörd och gråtig av era fina kommentarer! <3! Tack så hemskt mycket! Vi är så glada!

Du är så välkommen cecilia, det är bara roligt att visa upp oss för er! Och det känns helt overkligt att hon också ska bli tretton år någon gång! Just nu känns hon som om hon blivit mycket större än vad hon var för bara fem dagar sen! hur ska man tackla att tiden går? ;)

Baltazaar: Visst är det! Vi bestämde det på vår allra första båttur tillsammans i Kroatien. :) Fulla och glada. Världens vackraste namn! Ska bli så spännande att få se eran snart! Och det där med att låta folk ta i henne - det är HEMSKT, men faktiskt inte lika hemskt som jag trodde. Vi har en spitflaska stående i hallen som vi tvingar folk att använda innan de kommer in! :)

Kramar på er! Idag ska förlossningsberättelsen bli klar, "ska bara" duscha, ringa Trygg-Hansa och diska! ;)