måndag 20 februari 2012

Barnmusik.

Apropå det här med musik så fortsätter jag lite på samma tema: Barnmusik!

Vi lyssnar mycket på Bröderna Lindgren här hemma för att det är sån jädrans bra barn/vuxenmusik. Det började med att jag lyssnade på Barbro Lindgrens (ni vet hon som skrivit bästa Loranga, Masarin och Dartanjang) sommarprat. Där berättade hon att hennes söner gör musik för barn. Och vuxna. Och så spelade hon ett par JÄTTEbra låtar. Det är barnmusik fast som vuxna också står ut med (och mer än gärna) och kan lyssna på! Diverse svenska artister framför låtarna. Typ Ebbot Lundberg från Soundstrack, Kristofer Åström, Hajen, Nina Ramsby, Olle Ljungström med flera och det är SKITBRA! Bästa låten är Superhjälten med Hajen. den brukar jag sjunga för Elsa. Här får ni en Spotify-länk: Bröderna Lindgren

Annars gillar vi att lyssna på Nationalteatern – Kåldolmar & kalsipper och där kan vi (läs: jag) varenda textrad. Och så gillar vi också James & Karin mycket och där kan vi (jag, igen) också sjunga med i varenda strof! Hade vi haft en vinylspelare hade vi även lyssnat på Folk och rövare i Kamomilla stad och särskilt Överkonstapel Bastians visa och Colombine spelar för de är mina favoriter! Den skivan finns tyvärr inte på Spotify (på svenska i alla fall).

Förresten ringde mamma igår och var bestört över att hon hittat två stavfel i förra blogginlägget. "Du stavade ju inte ens fel när du var liten!" Stämmer bra det sa jag och hade jag läst igenom texten till Kungens lilla piga hade jag naturligtvis åtgärdat det direkt. Brått ska det ju vara och inte brott, det är ju en helt annan sak. Och förrän stavas ju med ä och inte e. Då har vi rett ut det. Men "bredvid" lärde jag mig inte stava till förrän jag gick i sjuan, trodde det var alla andra idioter som skrev fel när de skrev breDvid. Det heter ju brevid. Trodde jag. Jag minns det så väl. Hå hå ja ja.

Dagens Elsa: 

11 kommentarer:

kajsa. sa...

Grymma länkar, som nu har kopierats till egen spotify lista! Så det tackar man för :].
Och ÅH Kåldolmar & Kalsipper kan ju vara något av det bästa en [ok flera] människa har gjort någonsin.. I LOVE IT!
.. Jag har såväl vinylen som cd-skivan [och kassetten från när jag var liten kvar..] <3 . O den lär Bullen få lyssna på om och om igen varesig hon vill det eller inte sen, moahaha.

Dagens Elsa var ju inte precis illa pinkad den heller. Hon blir ljuvligare och ljuvligare för varje dag som går den där krabaten.. ett perfekt knytte helt enkelt hörru! <3 <3 <3

Linnea. sa...

Hoho! Tack kära du! <3

Cecilia summerar sa...

Kul att få läsa om era sånger! Här har det varit Astrid Lindgren och Gullan resp Dan Bornemark för HELA slanten.
Just nu (sjuka barn som sitter och målar intill mig) en CD från världens bästa Astrid Lindgrens Värld.

Världens sötaste Elsa för övrigt!

Moi sa...

Åh jag blir galen på dessa konstiga bokstäver man ska skriva in för att kommentera speciellt när jag mobilskriver. Iaf klas klättermusvagvisa är inte sorglig utan fin och kort. + det finns en massa folkliga vaggvisor också som är huskut fina!

OBS bortse från en del röster!
http://open.spotify.com/album/5cAuGnZ9rlyt7oDMlbYSxX

Linnea. sa...

Åh, tack för tips både Cecilia och Moi! :)

Kramar!

Moi sa...

Så här va, jag blir lätt lite nördig när det gäller musik och jag har ju nu då hittat hundra vaggvisor som jag vill skicka till er för de är så vackra men här är ett par till bara och det är synd att folkmusik har en sån töntstämpel men om det ska jag skriva lite en gång.

http://open.spotify.com/track/0bnPBMlz45R4cRkeE2RsLd

http://open.spotify.com/track/1ApOoJyPfKR5twlDMtvJdp

http://open.spotify.com/track/2VzCblLSgMIyJv9LvL5AVH

http://open.spotify.com/track/4y1NjhfK5G6pwKtdBlcWsz

http://open.spotify.com/track/2bEi3aKwMHoKhEXK4uZJnu

Linnea. sa...

Åh, inte alls! Jag tittade bara igenom dom snabbt nu och Sundström spelar Allan har jag ju lyssnat mycket på och Cornelis vs Riedel ska jag lyssna på asap! :)
Älskar musiktips så TACK!

Moi sa...

obs om då råkade få med desperat vaggvisa så bortse från den, jag fick den av misstag isf.. men om man inte är känslig så är den ändå hmm lite fin men inte texten

Linnea. sa...

Nä det tror jag inte, men nu vill jag höra den bara för det! Länk! :)

Moi sa...

den har en lite hemsk text kanske särskilt för oss som längtat men man får bortse från det och melodin är ju fin :)

http://open.spotify.com/track/3LqMNQ0epZ7KlBXZdcR2CF

Lovisa sa...

Åååhhhh, Djurens brevlåda-kassetten gick varm hemma när jag var liten.. Där kan jag varenda ord..finns inget bättre!!