tisdag 21 februari 2012

Sorry Anna!

Det första jag sa till släkten angående namn var samma dag som vi berättat att vi var gravida: "Ja, blir det en tjej så är det ju ett namn som är säkert i alla fall!" Nämligen Anna. Förklaringen är mycket enkel. Mina bröder har varsin Anna och tja, alla man älskar heter ju Anna på ett eller annat sätt. Jag till exempel. Meeeen, så blev det ju så här:

Shit pommes, vad nervös jag var när jag skulle fylla i det här! Det är ju så definitivt!

Anna fick stryka på foten. Skulle hon hetat Anna skulle det ligga först för det gör det hos mig: Anna Linnea Johanna och det klingar helt klart bäst: Anna Elsa osv osv. Men herregud, skulle hon hetat Anna också kunde hon lika gärna heta Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump vilket hon nästan redan gör eftersom hon nu då ska heta Elsa Krstina Ammi Ingegerd Bergström och hade vi lagt till ett mellannamn i form av Vuckovic eller Egnell hade det ju faktiskt varit lika många namn som Pippi har. Nåväl. Nu vet vi ju inte ens med säkerhet vilket namn Martin heter i efternamn och vilket som är hans "mellannamn" så att säga så därför kan vi inte lägga till det (Martin kanske inte heller råkar vara världens mest handlingskraftiga människa som ringer och kollar upp det där, men kanske svärföräldrarna har svaret?) Och därför bestämde jag också helt diktatoriskt att hon ska heta Bergström i efternamn eftersom hon fram till nu hetat bara Bergström samt att det kan ju enkelt ändras i framtiden. Hint hint! Om ni förstår vad jag menar. Nåväl. Anna får vi spara till ett annat barn. Blir väl fint till en eventuell lillebror exempelvis? Ett namn till går helt enkelt inte, så det här är vad vi bestämt:

Elsa - Namnet vi bestämde (tillsammans med ett pojknamn) på den där allra första båtturen tillsammans i Kroatien. Småfulla på ljummet vin och det enda namnet (tillsammans med pojknamnet) vi hittills kunnat enas om. Även namnet på min farmor. 
Krstina - Martins farmor.
Ammi - Min mamma! Hon heter egentligen Ann-Mari men har alltid kallats Ammi så det är ju det hon heter! För mig i alla fall. 
Ingegerd - En kombination av Martins mormors namn (Ingegerd) och Martins mamma (Gerd). 
Bergström - Det vanligaste icke-son-namnet tillika mitt efternamn. Kanske kan komma att ändras i framtiden. Som sagt. 

Nu till över till duschdraperiet. 
Duschdraperiet. 
Vi har länge varit ledsna (är väl fel ord, mer "nedslagna" kanske) över att vi inte kan ha en mobil till skötbordet eftersom det är ett badkarsskötbord och det hade ju kanske varit roligt för Elsa att ha något att titta på när hon ligger där. Vi köpte ju ett färgglatt och roligt duschdraperi när vi flyttade hit just eftersom vi snart skulle få barn men det är ju liksom vänt utåt i badrummet så det är ju inte så roligt men så häromdagen kom jag på det! Man kan ju dra det runt om skötbordet liksom bakom! Det kan vara det bästa som hänt Elsa på mycket lång tid! Nu ligger hon och småpratar med fiskarna och skrattar åt hajen så fort hon ligger på skötbordet! Det är det BÄSTA! Liksom:


10 kommentarer:

Lina sa...

Naaaw gulle :) färgglada saker är roligt för små krabater.

Mitt favvo mellannamn av dom är Ammi, bara för att min mamma också heter Ann-Marie och kallats ammi av vissa. Vilda kallar henne "mommo mangami" haha! Hur uttalar man Krstina? Tycker bara att det saknas ett i haha. Men det är ju mer västerlänsk vanesak :P

Vi diskuterade knappt namn till Vilda för det föll sig så naturligt. Mellan & efternamn är arv från långt bak i min släkt och det tycker jag är mysigt.

Hoppas allt är bra med er :)
Kraaam <3 <3

Isabel sa...

Fina namn! Kommer bli skitbra ju.
Jag kan också se viss likhet mellan Elvie och Elsa ibland på vissa foton.

Massa kramar från oss!

Linnea. sa...

Haha! Vad roligt att din mamma också heter och kallas så Lina! :) Mangami, är det Ann-Marie då? Krstina uttalas som det stavas, tror jag! Med betoning på Kr, säger Martin och lite sch. Såhär: Kr-schtina eller Kr-stina. Kr låter nästan som en bokstav liksom.

Vad roligt att det inte bara är vi Isabel! :D

Kramar på er! <3

Lina sa...

Super fint med draperiet. Jag hoppas att jag kommer på sådanna piffiga grejer till bubblan, annars får jag helt enkelt rådfråga dig :-)

Lina sa...

Ja Mangami är Ann-Marie...hon betonar på rätt ställen men har inte fattat det där med uttal riktigt :P Hon tror ju själv att hon heter "Lilla" (Vilda) eller "Lillis" (Vildis) liksom haha.

Ammi sa...

Vilket litet charmtroll!
Fina namn, speciellt Ammi (lätt partisk eftersom jag heter det).
Smart att sätta upp ett roligt duschdrapperi! :)
Fortsätter vara in och läsa här stup i kvarten, tycker ni verkar så fina och mysiga tillsammans, lilla familjen!

Linnea. sa...

Men just det! Visste att jag hade läst någonstans om någon som hette Ammi! Visst är det ett fint namn! Nu ska jag länka till eran blogg så jag inte glömmer läsa den! :) Kramar!

ettvanligtliv sa...

Åh fina! Vilken smart idé! Man riktigt ser hur sprudlande glad lillfisen är :D Fina fina namn också.
Kramar <3

Ingela sa...

Galet söt bebis! Den där pyjamasen är så fin och passar henne perfekt. Du inspirerade mig att köpa en till min bebis i magen. Var köpte du din?

Tack för en fin blogg!

Linnea. sa...

Hej! tack! :) Den har Elsa fått i present! Märket heter Sture & Lisa tror jag, men jag vet faktiskt inte var man kan köpa den. :)