fredag 3 februari 2012

Nervösa klubben.

Jag och Martin är ju inte direkt de mest äventyrliga typerna. Helst hade vi bara stannat hemma i lägenheten och häckat. Till och med en promenad till vännerna på fel sida Nobelvägen känns som ett oöverstigligt projekt. Därför nojjade vi totalt ur inför helgens alldeles för stora utmaningar.

Imorgon fyller min farmor Elsa 85 år! Därför måste vi (självklart) åka upp till halland och hälsa på, även för att hon ska få träffa Elsa Junior, förstås. För att komma dit ska vi låna en bil av min bror och så här hade vi tänkt att göra: Sätta Elsa i selen och ta med babyskyddet och ta bussen ut dit, käka en trevlig middag och sedan få hjälp med att installera babyskyddet (sa jag att vi inte var de händiga typerna heller?) och ta bilen tillbaka till Malmö och sedan ta bilen direkt upp till halland imorgon bitti. Nu kom det sig så att det blev en miljon minusgrader (-10) och Elsa har ju inte direkt en overall som håller för så många minusgrader och vagnen med fårfäll och åkpåse kan vi inte ta för tänk om länsbussen inte är modern utan en sån gammal som man inte får in vagnen i och och och så jag fick helt enkelt ringa min bror (som ÄR den äventyrliga typen, hallå, vi snackar fotografera alperna medan man kör i 200 på autobahn, FN-tjänst i bosnien osv osv) och säga att vi inte pallar trycket. Martin får helt enkelt åka ut själv och hämta bilen, eller så åker vi bara dit och hämtar den imorgon och kör direkt upp till halland. Helst, jag menar HELST hade vi bara tagit tåget (för det är safe, det håller sig liksom på ett spår) men det kan vi inte för då måste vi ändå släpa med oss babyskyddet som väger ett ton för det har jag lånat av broren som bor i halland så det ABSOLUT smidigaste hade ju varit om vi inte hade lånat babyskyddet från första början utan det hade funnits där uppe så hade vi kunnat ta tåget och så skulle de få hämta oss med babyskyddet! Japp, det hade det. Nu kanske ni förstår lite hur vi fungerar och varför vi helst håller oss inne, hemma. Som alla andra i min familj (utom skåne-broren då) - borta ganska OK, hemma ÖVERLÄGSET bäst.

Herreminje, jag inser ju nu när jag skriver detta att vi måste börja att mentalt förbereda oss för bilfärden till Kroatien i sommar. Hur i hela fridens namn ska det gå?! Och jag och Martin - supernojjarna - kommer nojja ihjäl oss där nere utan telefontillgång till svensk sjukvård! Martin tjyvstartade redan häromdagen: "BADA?! Herregud, nej, hon får inte bada! Får hon bada?! Men det är ju JÄTTEsalt!" Klart ungen måste bada tänker jag, det är ju också JÄTTEvarmt. Men tänk om det är dumt att bada i jättesalt vatten om man bara är ett halvår? Någon som vet?

7 kommentarer:

moi sa...

kan ju vara bra att tänka på att småttingar inte ska sitta i babyskydd i mer än 2-3h i streck, för ryggen skull. Kan också vara värt att tänka på att om solen ligger på på den ruta som är närmast bebisen måste man ha ordentligt solskydd så att hjärnan inte kokar.

funderat på tåg eller flyg? flyg är ju rätt smidigt ändå. :) Tror inte att det är farligt att doppa en bebis i saltvatten ( men jag vet inte)
Jag vet att man inte får ha babysim i saltvatten
http://www.lg.se/Global/Jobba_med_oss/vardgivarportalen/metodboken/Kapitel_08/K8C%20Barns%20vistelse%20i%20luft%20och%20vatten%202009.pdf

Och sedan får ju småttingar inte exponeras i solen och inte använda sollotion så där är väl kanske ett dilemma

ett parasoll hjälper inte. min svåger som är bvc-sköterska berättar alltid om en skräckhistoria när de var på Kreta och en 4 månaders bebis låg naken under ett parasoll och han bad föräldrarna klä på bebisen flera ggr så att den inte skulle bli bränd men de lyssnade inte och sedan på natten fick de åka akut till sjukhuset och bebisen hade brännskador.

Vet att min kompis åkt med sin bebis till Frankrike och haft med ett soltält och det har funkat

http://www.filur.se/product-view.asp?catid=18634&prodid=26940&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18634

ja OCH jag är absolut inte expert och vet inte så mycket om detta så fråga på bvc kanske :)

Lina sa...

Kan väll inte vara så farligt att bada i saltvatten, mängder av barn världen över lär ju göra det :) om man tänker logiskt ;) vad kan hända liksom?

Vi bilade till Finland när Vilda var 2 mån :) 14 timmars bilfärd t.o.r och en båtfärd över natten. Gick hur bra som helst :) blir nog svårare ju äldre dom blir. Hoppas redan till farmor går bra :D ni ska ju på way out west och sånt i sommar med så bara att förbereda er för resor ;)

Kraaaam <3 <3

Linnea. sa...

Tack för tips och länktipset Moi, med tips angående luft och vatten! :)
Haha, hade flyg varit ett alternativ hade jag absolut inte suttit två dagar i bilen! ;) Jag är extremt flygrädd, vägrar flyga.
Lillan har ju både släkt och en bebissläkting där nere så jag tror att det funkar med bebisar trots både sol och värme, fast det är klart vi kommer förbereda oss. ;) Förmodligen kan både släkten (och farfar) komma med goda råd om hur man ska göra. Själv tål jag inte sol så jag har alltid blivit påklädd kläder för att skyddas mot solen och kommer självklart att skydda lillan med tunna kläder! Sunt förnuft (tycker jag)! :) Vi har också ett soltält där nere, men det blir liksom som en bastu, så vi kanske borde skaffa parasoll ändå som släpper in lite svalkande vindar? Fast den stranden vi hänger mest på har parasollplatser man kan hyra... Hmm... Men heltäckande kläder (och baddräkt) it is! :)

Lina: Skönt att höra att det funkar att bila, Martin bilade ju också när han var liten och hans föräldrar säger samma sak: Enklare ju yngre de är! :) Jag tror också att det funkar att bada, de svalkande fördelarna måste ju överväga det negativa (vad det nu kan vara) men man får ju se till att hon inte sväljer vatten och sen sköljer av efteråt så hon inte torkar ut! :) Man fick inte ha bebisar med sig på WoW så nu vet vi inte hur vi ska göra. :(

KRAM på er!

Lina sa...

Jag kan passa henne när ni moshar haha ^^. Attans att man inte fick ha med bebisar...man får ju det på sweden rock så varför inte WOW liksom.

Kommer nog gå jättebra att vara nere i solen en sommar :) solskyddsdräkt och en solhatt så kommer det bli bra. Man kan ju hoppas hon får lite av martins pigment så att hon åtminstone får färg den lilla sol hon får på sig ;) Varken jag, Vilda eller andy får färg...eller vi blir röda så vi är van att skydda oss här och Vilda har aldrig brännt sig trots motstånd mot solhattar.

Haha ja hon BEHÖVER diverse märkeskläder ;) i januari har jag köpt ytterkläder till henne för ett helt år framåt och det är bara polarn o pyret :P men när man får äldre barn förstår man vikten av kvalitetskläder för annars går ju skiten sönder så fort dom leker. Jeansen är sjukt bra, speciellt om man har ett tanigt barn då dom har gigantisk mudd som t.om är reglerbar. Ordinariepris är 400 kr men på mässan brukar dom kosta kring 200 så gissa om jag vill dit :) :) ääälskar barnshoppingmässor <3

Kraaam <3 <3

Moi sa...

Men tåg då?

Linnea. sa...

Det blir för dyrt tyvärr (tror jag det var) men tåls ju absolut att kolla upp igen, har för mig att vi kollade på interrail-kort och att det var det som var för dyrt. Ska kolla upp för det blir nog väldigt trångt i bilen också, annars, insåg vi idag! :)

Cecilia summerar sa...

Å hur gick det för er? Hoppas bra! När vi tog hem vår pingla från BB var det -16 i Uppsala. Läskigt kallt tyckte jag, tills jag pratade med min kusin som hade kört sin dotter på sparken till dagis i -40 :-)

Spännande med sommarplaner!