lördag 14 april 2012

Besvärjelse

Uuä. har tittat på Född 2010 på Svtplay och det är ju alltid för jäkla fint när någon föds och så vidare. Och nu sitter jag här och lipar för jag har letat upp och läst texten till signaturmelodin. Så fin. Besvärjelse av Oscar Danielsson:

Du kommer resa dig och gå, du kommer lära dig mitt namn
Det kommer tidvis att bli svårt, det blir kallt och åskan kommer gå
Men jag ska gnugga dig varm, jag ska viska ditt namn
du ska somna i min famn
Vi kommer älska dig då

Och det kommer att bli tjat, och vi kommer säga nej
Du kommer smälla i dörrar och skrika: ”jag hatar dig”
Det blir många hårda ord när du sätter oss på prov
för att se om vi står kvar
Vi kommer älska dig då

Och så kommer det en dag, när någon sliter ditt hjärta itu
Du gråter på ditt rum, och vi undrar: vad gör vi nu?
För den tröst som vi vill ge, den vill du inte ha
Du kommer vända dig bort, du kommer be oss att gå
Och vi, vi kommer älska dig då

Du växer och blir stor, och en dag är du längre än jag
Hittar nån annanstans att bo, det är tyst, ditt rum står tomt
Vi ställer in nåt gamalt skräp, och blir sittande en stund
och tänker tillbaks
Vi kommer älska dig då

Men det kommer alltid finnas de, som vill sätta dig plats
Och de som vill tala om att du är ingenting värd
Men då minns du vad vi sagt, och du vet att de har fel
Du kommer inte höra på
Du kommer vända dig och gå

Och vi ska följa dina spår, vi vill veta vad du gör och hur det går
Och sen efter några år, sitter vi barnvakt så ofta vi får
Och vi är stolta, kan du tro, stolta som få
när vi ser dig med de små
Vi kommer älska dig då

Och så en mörk och kulen höst, när din far är gammal och mor är trött
Då tar du dig tid, kommer över nån söndag med en flaska vin
Du gör vinter i vår trädgård, medan vi sitter och ser på
och sen äter vi en bit
Vi kommer älska dig då

Jag lägger handen mot din kind
Mina läppar mot din panna
Och jag viskar några ord som du inte kan förstå
Men som ska skydda dig ändå

Som en liten dröm i sin nya pyllejamalas (i strl 68!) tidigare ikväll. Allt glömt och förlåtet.

Nu MÅSTE jag gå och lägga mig!

8 kommentarer:

k. sa...

ÅH VAD JAG STORBÖLAR just nu.. Såååååå fint! <3 <3 <3

Mia sa...

Åh så fin text! :)
Själv gråter jag en skvätt varje gång jag läser denna dikten.

HJÄRTATS ALLRA KÄRASTE BARN
Av: Harriet Löwenhjälm (1887-1918)

Är det du, är det du, allra käraste barn,
som har kommit till sist ändå.
Om du kunde begripa,vad jag längtat, men det kan du visst aldrig förstå.

Tänk att du skulle komma till sist
det vågar jag väl knappast tro,
fast det var då min enda beständiga dröm, som aldrig kom till ro.

Kom och sätt dig hos mig, lilla barn.
Får jag krama dig sakta ett slag?
Jag vill känna, att du är mig nära,
jag vill höra dina andetag.

Tänk, vad allting konstigt och krångligt med ens blivit lätt att förstå.
Hjärtans allra käraste barn, så väl att du kom ändå.

Moi sa...

Haha jag har lyssnat på den där sången sedan första avsnittet och tänkt att bebisen kanske borde döpas ändå så man fick tillfälle att be någon sjunga den för lilla barnet för den är ju så otroligt fin.

Linnea. sa...

Kajsa: Jepp, den tål att lipas till! ;) <3

Mia: åh, den var mycket mycket fin!

Moi: Haha, precis så tänkte jag! Fast inte dop då utan någon form av namnfest... Hmm...

Moi sa...

Men ja! Alltså dop går fetbort här av den anledningen att Nej.. Döpas in i Kristi tro inte passar oss men jag tänkte att det skulle vara fint med sången i en kyrka. Någon form av namnkalas eller barnvälkomnande ska vi nog ha iaf :)

Linnea. sa...

Ja, nej, dop är inte aktuellt här heller av den anledningen, ungen får själv bestämma om hon ska tillhöra något samfund. Vi skulle inte ha någon namn/välkomstfest heller men nu börjar jag bli mer och mer sugen, men det skulle kännas lite konstigt. Alla har ju redan varit här och gett presenter och vi har skickat tackkort så ska man göra det igen då? Fast det är väl kanske det man gör vid dop, höhö. ;)

Lovisa sa...

Tack! Härmed snor jag denna låt till Elsas namnkalas! Och jag skäms inte det minsta! :D Har läst den flera gånger om och lipat varje gång! Speciellt stycket om krossat hjärta! Stackars lilla älsklingen som kommer vara tvungen att gå igenom sån smärta...buhuhuuu...nä jag ska låsa in henne nån stans så hon inte träffar en massa idiot-killar! ;P

Linnea. sa...

Lovisa: Det tycker jag! :) Funderade ju som sagt på att ha namnfest BARA för att få ha med denna, haha! :)