måndag 9 april 2012

Reclaim the kvälls.

I ungefär två veckor nu (eller är det tre?) har Elsa gått och lagt sig vid halv åtta åtta. Kvällarna är alltså åter våra och det är så jädrans gött. Det är visserligen mysigt med en liten bebis som ligger och jollrar och slumrar om vartannat mellan oss i soffan också men då ligger ju vårt fulla fokus hela tiden på henne OCKSÅ. Man är liksom på två ställen i tanken hela tiden. Nu är det mer "egentid" även om vi ju då och då springer in för att titta till henne nu också, såklart.

Hade någon slags ambition om att lägga in de ungefär 3000 (skojar inte) mobilbilderna på dator+hårddisk och sortera lite och välja ut till utskrift men det är ett sånt jäkla projekt att plocka fram hårddisken och så får jag alltid lite separationsångest när jag ska deletea bilder någonstans ifrån trots att bilderna då finns både på datorn och den bärbara hårddisken. Nåväl. Jag har ingen inspiration till det. Ej heller till att färga håret som jag har "försökt" göra i någon vecka nu. Jag är väl trött efter en bra men intensiv påskhelg antar jag.

I torsdags hade jag (vi, den officiella orsaken var ju Elsas ankomst till världen) finbesök av Linn, en kompis från folkhögskoletiden. Oj, vi har alltså snart känt varandra i tio år snart! Åtta för att vara exakt. Det är så mysigt med sådana vänner som man inte behöver höras med särskilt ofta, ibland hörs man mer intensivt och ibland inte på ett halvår, men när man väl ses är det som att man sågs senast igår och dagens innan dess och dagen innan dess och så vidare! Hon sov över till i fredags och vi hade även en väldigt mysig förmiddag tillsammans allihop innan hon åkte hem igen.

I lördags på påskafton hade vi påskmiddag/fest här. Vi var 18 personer inklusive barn och jag var väl inte så pigg på den tanken först men det artade sig till en riktigt, riktigt fin och bra eftermiddag/kväll. Folket kom redan klockan 16.00 för att tillsammans måla ägg och ställa i ordning maten (knytis) och det var sannerligen en fin syn med så många samlade runt vardagsrumsbordet i soffa och på golv och alla lika engagerade i sitt äggmålande! Sedan käkade vi middag och Elsa gick och la sig halv åtta och vaknade inte en enda gång trots musik, sorl, springande på toaletten som ligger precis utanför sovrumsdörren, dansspel på playstationet och vårt ihärdiga "tilltittande". Skönt, då vet vi att det fungerar alldeles utmärkt det också. Sedan gick de flesta hem vid 23.00 utom ett par med barn (som sov) som stannade kvar och tjötade och så kom grannarna tillbaka vid ett och helt plötsligt var klockan tjugo i två när de gick och vi gick och lade oss.

Igår gjorde vi precis ingenting förutom att gå en promenad i solen, dricka en kaffe på Arbetets ära och vårda varandra.

Påskdagen 2012. 
Jag älskar dom! Min fina lilla underbara familj!

Idag kom Martins syster på ett spontanbesök och vi gick en promenix i rusket och sedan myste vi hemma. Det var superfint och jag skulle såklart tagit ett kort (eller flera) på faster med barn men det glömde jag helt bort vilket kanske hänger ihop med tankarna som växer mer och mer om att lägga ifrån mig tekniken och njuta av varat. Att vara närvarande i stunden och skapa fina minnen istället för att frenetiskt dokumentera allt till framtiden utan att fästa någon vikt vid nuet, hänger ni med? Det är så lätt att kolla facebook på mobilen när man ammar eller fota när man leker istället för att bara vara, där och då, och jag gillar det inte. Måste koppla bort eller koppla ner, varför jag föreslog en teknikfri dag för Martin då vi bara umgås och är med varandra på "riktigt" istället för att sitta i varsitt hörn i soffan (som förvisso är sjukt mysigt det också och som vi båda verkligen gillar). Vi får se hur det blir med det där, men jag tänker mycket på det där eftersom den här tiden är så flyktig och snart förbi och det gäller att njuta och suga ut allt man kan ur varenda sekund!

4 kommentarer:

Lovisa sa...

Gud vad härligt när man kommit till det stadiet, att man har ett normalt liv igen, med ett bebis-plus i kanten dock :)

Mette sa...

Alltså, finfamiljen! <3

Låter som ni haft en fin påsk.

Ni gjorde helt rätt kvällen ni hade knytkalaset. Att vänja FinElsa att somna till ljud är bra.
Så har jag gjort med storebror. Han kan somna till sorl och musik och vaknar inte av det, när han väl somnat.

Kramar och kärlek

Ps. Såg du mitt svar ang tänder på min sida? Ds

isabel sa...

Hej mina idoler!

Låter som påsken var fin, här var det magsjuka som härjade. Blä, men jag och E klarade oss ok.

Vi har ju en baddäkt till Elvie också som hon kan få stajla i, UVdräkten är i nuläget dock den vi tror hon kommer få ha mest. Hon växer ganska långsamt nu (st 74-80 as we speak) så vi köpte i stl 86 så hon kan ha den hela sommaren (och vem vet kanske näst år? Hej stretch!).

Tycker det gick så himla himla fort i storlekarna 50-68, jösses! Men nu har det stått still i flera månader. Btw så var storlek 62/68 något hon växte förbi skitasnabbt. Har hört att många sagt detsamma.

Har hört mig omkring och tydligen är det kutym (haha) att ha badblöja på bebbarna i pooler (speciellt lyxhotell, haha igen) men på strand kan man "skita" (trippel-haha) i det. Då funkar bara badkläder utmärkt.

Kram så länge!

Linnea. sa...

Hoho! Ni är bäst, vet ni det?

SÖTE-ISABEL då!
Tack för baddräktstips, vi ska titta på det där alltså. Men åh, växer de förbi de storlekarna, 68 är typ det Elsa har mest och i storlekarna efter det - inget! Typiskt...

Hahaha, dina badblöjskämt får 10 gbg-poäng av 10! ;)

Kramar på alla! <3!