lördag 14 april 2012

Hallå där!


Tänkte bara passa på att klargöra ett par saker så att det inte uppstår någon slags förvirring:

1. Jag vet hur man använder "de" och "dem". Det är bara det att jag inte gillar hur "dem" ser ut, rent estetiskt. Tycker nämligen det blir felanvänt för ofta och förknippar det därför med fel. Använder hellre "dom" när jag skriver talspråk, exempelvis i bloggen.

2. Jag vet att man enligt äldre skrivregler inte får börja en mening med "och" eller skriva "och" direkt efter ett kommatecken, men jag gör det ofta och gärna. Dessutom får man göra det nuförtiden.

6 kommentarer:

k. sa...

Bra där, jag tänker likadant! :]

Uma sa...

Precis som jag! Och parenteser ska vi inte prata om, lovely!

Lina sa...

Är det någon som har kommenterat ditt skriftspråk eller är det du själv som tar upp det? :) jag skriver ALLTID så men vet att man inte ska göra det annars men vem bryr sig på en blogg ;)

Jag AVSKYR dom som skriver "dem" hela tiden. Alltså aldrig de eller dom utan bara dem. Har vänner som gör det och jag har nästan svårt att läsa vad dom skrivit.

Linnea. sa...

Eller hur! Parenteser är underbara att överdosera!

Lina: Nejdå, absolut ingen som anmärkt. Ville bara klargöra det eftersom både jag och min sambo är lite av... språknördar! ;)

Lyckobebis sa...

Förbaskat fina ögon har hon lillan!
Håller med dig om det du skrev ang kommentaren. :) Har du sett bodysarna på Lindex i Rockabillystuk med svalorna? Borde passa er! :)
Kramar

Linnea. sa...

Hehe, yes box! har köpt en av varje till sommaren! :D Kramar!