torsdag 12 april 2012

Dagens BVC

Alla som känner mig vet att jag är något av en tidsfascist. Det har förvisso blivit svårt att upprätthålla nu med bebis, men jag anstränger mig verkligen för att inte bli alltför sen eller helt enkelt att komma i tid. Idag rusade jag från en fika med en kompis, hann inte dricka upp kaffet för att komma i tid till BVC. Lustigt nog hade jag och kompisen (som går till samma BVC-tant) tidigare pratat om hur man aldrig får komma in i tid där utan alltid vänta. Detta är något jag tidigare inte fäst någon större vikt vid men jag har ju tänkt på det. Och stört mig. Lite. men jag har ju också vetat att just det BVC-et är ganska hårt belastat och haft överseende. Men så idag när jag kom dit prick 15.00 (som för mig är lite sent, jag vill gärna vara någonstans lite innan) möts jag av vår BVC-tant och kvinnan som numera alltid hänger med henne (går väl bredvid antar jag) och följande utspelar sig:

BVC-tant (i förbifarten): "Hej! Är det OK om vi bara tar en kopp kaffe? Du kan sätta dig ner här lite och ta igen dig!"
Jag: "..." För de hade redan sprungit förbi och jag tänkte att de tar väl med sig kaffe då.

Till saken hör att jag hatar att sitta i väntrummet där (som ni vet) bland massa sjuka ungar och dessutom var det varmt och kvavt och Elsa blev varm i sjalen och ute hade precis solen kikat fram och eftersom de inte kom tillbaka(!) tänkte jag att jag går väl ut och väntar då eftersom Elsa blir så varm. Elsa var redan mycket trött eftersom vi har varit borta hela dagen och hon har "lekt" med en kompis och fått massa intryck och så var hon varm och säkert lite hungrig så förutsättningarna var ju inte de bästa precis. Men jag står i alla fall utanför och fipplar lite med mobilen och tycker mig ha koll på om de går förbi där inne på väg tillbaka till deras rum, dessutom tycker jag mig se dem genom ett fönster. Eftersom de (som jag ser genom fönstret) aldrig reser sig upp för att gå tillbaka går jag in igen för jag tänker att jag har missat dem. Knackar på dörren för säkerhets skull men ingen öppnar. Vid det här laget har det gått tio minuter. Då kommer en annan BVC-tant till sitt rum så jag säger: "Ursäkta men jag skulle vara hos blablabla klockan tre men då skulle hon gå och dricka kaffe så om inte hon kommer nu så går jag hem!" Så hon gick och sa till så kom min BVC-tant och hon den andra till slut. Jag blir så upprörd av sånt här för jag tycker det är så respektlöst så jag var nära till gråt men de sa att de hade så mycket och jag sa att jag hade sprungit från mitt kaffe för att hinna i tid och så var det med det. För jäkla dåligt. Imorgon är det jag som ringer och byter BVC. Så det så.

Jag var varm och svettig och stressad och Elsa var varm och kände väl av att jag inte var på mitt bästa humör så hon bröt ihop och alla mätningar utfördes på en gråtande Elsa. Till slut lugnade hon sig (och jag) och hon charmade dem och de sa att hon kunde saker som man skulle kunna först vid tio månader och såna grejer (bland annat ta en kloss och titta på den och byta mellan händerna, det gjorde hon inte riktigt men hon tog den med en hand och höll den med bägge händerna och smakade på den i alla fall) och pfft, det sa de väl bara för att fjäska för jag var så sur, "Vad har HON för gener?!" (Ja, inte DINA i alla fall, som Martin sa när jag berättade för honom sedan:) Nåväl. Här är dagens mått:

2011-12-31 - 2850 g - 50 cm - 33 cm huvudomfång2012-01-02 - 2800 g2012-01-10 - 3210 g2012-01-17 - 3680 g                 36,5 cm huvudomfång2012-01-25 - 4060 g - 55 cm - 37 cm huvudomfång 2012-02-14 - 4800 g - 57 cm - 38,5 cm huvudomfång2012-03-06 - 5480 g - 60 cm - 40 cm huvudomfång 2012-03-23 - 5840 g - 61 cm - 40,5 cm huvudomfång
2012-04-12 - 6190 g - 63 cm - 41 cm huvudomfång


Sömnis på väg. Aldrig får man sova. 

3 kommentarer:

Lovisa sa...

Hahah, jag är precis som du, och HATAR att komma försent (och när andra gör det). Därför åker vi alltid en halvtimme innan bvc, när det tar en kvart att köra. Detta har gjort att vi vid varje (!) besök, fått höra av barnmorskan att oooj är ni i tid idag igen, huuuur lyckas ni med det? Ni är de eeenda som är i tid här! Osv osv.. som att det vore omöjligt att passa en tid som småbarnsförälder... planering liksom?

Apropå bvc-väntrum så är jag så himla tacksam över de mega-skyltarna där det står att det är förbjudet att ha sjuka barn i väntrummet. Det borde stå så i alla bvc-väntrum! Det är ju trots allt till för friska barn, de sjuka går ju till vårdcentralen (hos oss iaf). För övrigt är jag livrädd för barn överhuvudtaget. Alla dagisbarn är potentiella Elsa-skadare, hua! Lite "håll din unge borta från mitt barn".. fy vad hemsk jag är :P

Mia sa...

Men jösses vad dåligt! Förstår att du vill byta BVC! Jag är plötsligt väldigt mycket mer tacksam för vår BVC-sköterska som funnits där i alla tider (känns det som eftersom det är samma sköterska som tog hand om min man när han var i bvc-åldern!. Jag brukar normalt sett ha förståelse för om det är lite väntetid (för saker kan ju hända liksom) men skulle bli väldigt sur om förseningen beror på en kaffepaus!

Emelie / emau sa...

Men vilka kärringar rent ut sagt! Nej men så kan man ju faktiskt inte göra, små bebisar vill ju inte alltid vänta.. O särskilt inte för att man ska dricka kaffe, så fräckt! Stackars lilla Elsa! Men faktum är att man alltid få vänta på mitt bvc med så jag ger mig tusan på att dom sitter o dricker kaffe innan, känns så på min bvc-tants andedräkt iaf ;-) du gör ju helt rätt som byter!
Jaja, min lilla Alva följer nääästan Elsas längd o vikt, eller ja, till denna undersökningen har dom nästan varit identiska :-) nu vägde Alva 6080 gr o var 62 cm :-)